Fundraising „na czterech nogach” (podsumowanie sesji społecznej z 10 maja)

Majowa sesja społeczna realizowana w ramach projektu “Kuźnia Ekspertów - wsparcie III sektora Warmii i Mazur” została poświęcona fundraisingowi, czyli procesowi zdobywania funduszy lub darowizn rzeczowych poprzez proszenie o wsparcie osób indywidualnych, firm, fundacji dobroczynnych i instytucji rządowych.

 

Rozmawialiśmy o tym, jakie narzędzia fundraisingu warto stosować, jeśli potrzebujemy zrobić szybką zbiórkę, jakie kroki warto podjąć teraz, by za dwa/trzy lata pozyskiwać regularnych darczyńców dla naszej organizacji oraz czym różni się fundraising krótkoterminowy od długoterminowego.

Spotkanie poprowadziła Maria „Maya" Olszewska - absolwentka zarządzania miastem na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie; studiowała również historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Początkowo wiedzę z dziedziny fundraisingu zdobywała pozyskując partnerów biznesowych i granty dla instytucji kultury. Jednocześnie była w grupie pierwszych osób z Polski, które uzyskały Europejski Certyfikat Fundraisera podczas kursu CFR1. Od 2013 właścicielka firmy doradczej MjjO. Prowadzi szkolenia i doradztwa z zakresu fundraisingu, crowdfundingu, nawiązywania relacji biznesowych w językach polskim, angielskim, włoskim. Ma doświadczenie w konferansjerce i organizacji imprez kulturalnych, wydarzeń szkoleniowych, produkcji teatru niezależnego. Autorka ebooka „Narzędzia fundraisingu w Polsce" wydanego przez największy polski portal organizacji pozarządowych ngo.pl (2020). Prywatnie miłośniczka aktorstwa występująca w niezależnych grupach teatralnych i filmowych.

Aby efektywnie pozyskiwać fundusze na działalność powinniśmy - jak przekonywała ekspertka - wykorzystywać różne źródła finansowania. Działalność organizacji nie może opierać się jedynie na finansach pochodzących z grantów. Nawet w miarę sprawne pozyskiwanie środków z projektów krajowych czy zagranicznych wiąże się z ryzykiem utraty płynności finansowej, niedostatkiem pieniędzy potrzebnych do zorganizowania różnych działań. Granty to tylko jedna z czterech nóg fundraisingu, trzy pozostałe, będące w zasięgu niemal każdej organizacji, to: działalność gospodarcza, darczyńcy indywidualni i partnerzy biznesowi.

Organizacje pozarządowe mają do dyspozycji cały szereg narzędzi fundraisingu pozagrantowego, o których warto pamiętać. Są to nie tylko składki w stowarzyszeniach, darowizny od osób indywidualnych, ale też skarbona, kwesta i środki z 1,5%. Kanały komunikacji, które możemy wykorzystać w relacjach z naszymi darczyńcami np. sms, listy, komunikaty w mediach społecznościowych itp. zostały rozpisane szczegółowo na prezentacji. Tu też znajdziemy liczne dowody skuteczności narzędzi fundraisingowych w postaci konkretnych działań fundacji i stowarzyszeń z regionu Warmii i Mazur (zob. prezentacja).

A o czym należy szczególnie pamiętać podczas zbierania pieniędzy i darowizn? Samo nawet najlepiej sprecyzowanie celu/działania, na który zamierzamy pozyskać środki, podobnie jak dobre zdefiniowanie ewentualnego darczyńcy, do którego zamierzamy zwrócić się o wsparcie finansowe, to jeszcze za mało dla pełnej skuteczności, bardzo ważny jest… czas! Chodzi tu zarówno o czas potrzebny na uzbieranie danej kwoty, jak też o to czy dane działanie odbędzie się jednorazowo w jakimś konkretnym terminie, czy też ma charakter cykliczny, a może ciągły? Dobre określenie kwestii związanych z czasem to kluczowa sprawa, bo od tego zależy czy nasz fundraising będzie krótkoterminowy czy długoterminowy.

Przy jednorazowym działaniu i określonym, niedługim terminie na zebranie środków, będziemy się poruszać w obszarze fundraisigu krótkoterminowego. Wymaga on wzbudzenia w odbiorcy komunikatu, naszych darczyńcach – emocji. W przypadku pozyskiwania środków i darowizn na działania cykliczne, o charakterze ciągłym, kiedy zbiórka środków i darowizna trwa dłużej, musimy bazować już nie na emocjach, ale zbudować z naszymi darczyńcami relacje (zob. prezentacja).

Niezależnie od rodzaju fundraisingu bardzo istotne jest – co wielokrotnie podkreślała prowadząca – zbieranie kontaktów, w tym adresów mailowych i telefonów od naszych darczyńców, nie tylko po to by ponownie zwrócić się do nich o wsparcie, ale przede wszystkim aby im podziękować, poinformować o naszych zrealizowanych już działaniach, jak również o planowanych w przyszłości. W ten sposób zbudujemy wokół naszych organizacji i nas samych sieć nie tylko przekazujących nam pieniądze i darowizny darczyńców, ale przede wszystkim dobrych, życzliwych, wspierających nas ludzi, którzy być może również aktywnie włączą się w realizację misji naszych organizacji.

Spotkanie odbyło się w ramach projektu „Kuźnia Ekspertów – wsparcie III sektora Warmii i Mazur” realizowanego przez Stowarzyszenie ESWIP we współpracy z Samorządem Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Partnerem strategicznym projektu jest Rada Organizacji Pozarządowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele - Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.

 

 

Fundraising „na czterech nogach” (podsumowanie sesji społecznej z 10 maja)

Pliki do pobrania